sApE kate tidUr itu tidaK peNting???!










Waktu tidur adalah sangat penting bagi setiap manusia..even haiwan pun perlukan tidur..Bila kita tidur, tubuh kita akan berehat dari kepenatan berjaga sepanjang hari..Tidur yang cukup mampu membina tubuh yang sihat...Minda kita juga akan jadi cerdas bila kita dapat tidur yang cukup..


Korang tahukan pasal eyebag atau lebam bawah mata?Bila kita dapat tidur yang cukup, lebam bawah mata kita akan kurang kerana kita telah dapat rehat yang cukup..Janganlah korang berjaga sepanjang malam untuk main internet or whatsoever..Benda2 yang tidak penting biarlah dilakukan bila waktu lapang sahaja..


Ramai yang tidak tahu bila kita berjaga malam, tubuh badan tidak dapat rehat yang cukup dan boleh menimbulkan berbagai penyakit..Badan yang letih buat kita sukar untuk membuat keputusan dengan baik..bila nak jawab exam juga kalau tidak cukup rehat, otak kita akan jadi tepu seketika dan membuatkan kita tidak boleh nak berfikir jawapan yang betul bagi soalan tersebut..


Kita ada beberapa tips bagi mereka yang sukar tidur malam..

  • Tutup lampu bilik anda..Bilik yang terang membuatkan kita sukar untuk tidur lena..
  • Dengarlah muzik2 yang mendamaikan anda..muzik ini akan membuatkan anda mudah rasa mengantuk..Contoh2 muzik yang mendamaikan adalah lagu berentak slow..Banyak kan lagu slow sekarang..
  • Tabur bedak diatas bantal anda...Bau wangi ini akan menenangkan jiwa anda..membuatkan deria bau anda terasa nyaman..ia juga untuk mengekalkan kewangian rambut anda..Jangan pulak korang tabur bedak straight terus atas kepala pulak..kang jadi macam nenek kebayan muka muda..
  • Semburkan wangian udara yang segar..
  • Kalau boleh, minumlah minuman bersusu..kerana minuman jenis ini akan lebih mudah membuat anda ngantuk seperti Milo, Susu Tepung dan sebagainya..
  • Baring dengan selesa..Jadikan tempat tidur anda adalah tempat yang paling selesa untuk tidur..Jangan tidur atas katil yang bersepah..Selesakan diri anda diatas katil before tidur..
  • Elakkan tidur pada waktu petang selepas pukul 3pm..Seeloknya anda tidur sebentar pada pukul 12.00pm..tidur selama 15 minit membolehkan anda menjana tenaga untuk membuat tugasan diwaktu petang..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
_____________________________________________
sEkadar uNtuk meNc0ret-carEt di rUang hati kEhidUpanku..kamsaHamnida
_____________________________________________